Wednesday 11 May 2011

"Kawen oh kawen"

Waktu transisi remaja kepada alam dewasa ini sangatlah susah sewaktu saya di alam remaja. Malahan terbawa-bawa ke alam dewasa ini. Semuanya kerana naluri cinta yang hadir secara nalurinya di hati ini. Susahnya mengawal rontaan hawa nafsu ini, menjinakkan ia dan membentuknya menjadi baik. 

Di alam kampus ini, makin rancak fenomena 'kawen muda' di kalangan kawan-kawan sekampus. Fenomena ini bagaikan gelombang ataupun boleh sahaja saya katakan 'penyakit baik berjangkit' yang melanda. Seorang demi seorang menghulurkan kad undangan 'walimatul urus' mereka ke tangan saya. Hibanya hati saya mengenangkan nasib diri. Saya juga menginginkan perkahwinan saya disegerakan Allah, semoga saya juga menjejaki langkah kawan-kawan saya yang telah mendahului saya.

Saya bersedih kerana jodoh. Kenapa bukan saya yang dipilih Allah untuk menjadi antara yang terawal? Mengapa saya lihat kawan-kawan saya sangat mudah untuk kawen? Sedang saya...?

Semuanya berlegar di pemikiran saya. Saya bukan sakit fizikal, tapi 'sakit hati'

Lama saya mencari penawar, membuang resah yang hilang. Saya juga cuba memujuk hati dengan hikmah yang saya fikir relevan untuk saya renungkan di sebalik semuanya ini.

"Dan orang-orang yang tak mampu menikah hendaklah menjaga kesucian dirinya sampai Allah memberi kemampuam kepada mereka dengan karuniaNya..." 
(An-Nur : 33)

Sungguh cantik sekali nasihat Allah..meminta aku untuk hanya bersabar. Jodoh itu satu ketentuan, belum sampai seru ringkasnya.

Saat hati saya meronta-ronta, saya juga melakukan beberapa rujukan yang saya rasa boleh menenangkan gelora hati saya. Ingin saya konsikan bersama dengan sesiapa yang bertuah membaca blog saya ini.

1) Kalau jodoh yang dijanjikan Allah belum tampak di mata, barangkali hanya soal waktu. Jadi, kecewa itu biasa. Manusiawi. Namun, songsanglah kekecewaan itu dengan tatap optimis akan datangnya kebaikan yang sudah Allah persiapkan kepada kita. Optimis Allah sedang menyimpan sosok terbaik sebagai pendamping kita.

2) Masa muda yang indah adalah masa muda yang penuh dengan keberkatan. Hidup berkat di bawah petunjuk Islam.

3)Ketika cinta menyapamu, jangan silau dengan indahnya dia, tetapu lihatlah apakah cinta itu akan membuatmu semakin dekat kepada Allah atau tidak.

Wah, terlalu banyak untuk saya kongsikan di sini.

Akhirnya, saya mendoakan diri saya dan remaja-remaja atau sesiapa sahaja di luar sana yang belum berkahwin, semoga Allah menjaga kesucian kita. 

"Ya Allah, jagalah hati kami dari kemaksiatan. Kami memerlukan petunjuk dan pimpinanMu..Ya Allah, yakinkanlah hati kami bahawa Kamulah Ya Allah yang menentukan soal jodoh ini. Permudahkanlah urusannya, Ya Allah apabila sudah tiba masanya. Kurniakanlah kami pendamping yang boleh menuntun kami ke pintu syurga dan juga zuriat yang soleh solehah. Ameen-ameen Ya Rabbal 'Alamin"

No comments:

Post a Comment